24. sep. 2015

Julkortsäsongen närmar sig!

Hej! Det är Kristiina från designteamet här idag!

Jag vill visa hurdana julkort jag fick gjort med bara stämplar från arket Rock Carvings. Ja, jag vet Rubber Dance har gett ut härliga nya julstämplar, men dem har jag inte änn. Dessutom är det alltid roligt att titta på stämplarna som finns i lådan och uppmana sig att prova på något nytt.


Jag började med en A3 ark billigt akvarellpapper, som färjades med Brusho och Dylusions Sprays. Jag lade havsalt på arken för att få lite liv i färgena, men det fungerade inte som jag trodde... kanske var det för vått. Saltet löste sig i vattnet, och när arken torkades av den var full av små saltkristaller, som har fastnats på pappret. Ganska fascinerande, tycker jag, men inta vet om det skulle ske igen! Jag stämplade runt på arket med några stämplar från Rock Carvings och klippade åtta bitar (10x14cm) som passar perfekt på A6 kortbas.


Trippel embossing

Trippel embossing gäller att stryka Versamark över ytan rakt från dynan, sprida embossingpulvret och embossa hela papret två gånger. Jag använde silver embossing pulver. Vid tredje omgang man skall sätta Versamak också på stämpeln, och ha den till hands så, att när embossingen har smältats, man stämplar i den mjuka massan. Rubber Dance stämplar är så djupa, att de fungerar jättebra. Jag stansade hål i kortet till höger och cirkeln (som är likadan på båda sidor) snurrar på en tråd.


Stansar 

Jag tog fram cirkelstansar och hittade en liten stans i lådan, som kan användas som gran. Dessuton har jag en paket som bygger upp julros. Jag använde stämplar från Rock Carvings för att göra en juldekoration av utstansade cirklar (den hänger på tråd också), och för att ge julrosorna mera detaljer. 



Landskap med snö


Snöet har gjorts helt enkelt med en revnad kant av papper och blå Distress Ink som har blandats uppåt. Jag spröt lite vatten över renarna och blottade med köksrulle: det ser ut som snöfall. Skogen har stämplats med DI i Salty Ocean och Faded Jeans. Jag tycker den lilla skidåkaren är söt (fast han har inga skidor :))


Enkelt och stiligt


Enklast är ju att låta den vackra bakgrunden överhärska. Jag har bara stämplat julhälsningen på en smal papperstrimla... då är det kanske möjligt att mottagaren kommer att lägga märke till saltkristallerna på pappret!


Jag tror inte jag någonsin börjat med julkort så här tidigt... men det är jo inte dåligt att ha några i fickan för de behövs varje år! Förutom Rock Carvings har jag använt Christmas Greetings, som har jultext på engelska. "God Jul" på finska är ett stämpel som min dotter hittade på loppis :)







3 kommentarer:

  1. WOW, så fantastisk flotte kort, Kristiina! Kjempegøy at du har brukt litt utradisjonelle stempler for julekort, det må jeg si er kreativt - og så nydelige resultater! Og den blåfargen er bare utrolig lekker!!!
    Tusen takk skal du ha!
    ♥♥♥

    SvarSlett
  2. Oh Kristiina, I love these. The blue and silver is such a lovely combination and these rune stamps make such intricate backgrounds and focal images. Love the 3 reindeer. You can send that to me if it needs a new home LOL. These will be a winner for Christmas. I feel inspired. Thanks for sharing. Hugz

    SvarSlett
  3. Utrolige delikate og et meget smukt udtryk du har fået på disse julekort, fantastisk blå farve. Tak for din gennemgang.
    Kram, Susan

    SvarSlett