11. okt. 2015

CAS kort med små höstblad

Hej! Kristiina från designteamet här idag.

CAS står för "Clean And Simple" alltså rent och enkelt. För mig det rena betyder, att man har ganska mycket vitt på kortet (hellst alltså kortbaset självt) och det enkla betyder att om man studerar kortet, det går att se vad det innehåller. Det skall inte vara för många lager, utan verka lätt och luftigt. Man får göra kladdiga saker, bara de är starkt begränsade... och fast det skall se enkelt ut, då betyder detta att allt skall hamna just där man vill ha det (enkelt och lätt...hmm)


När jag valde att beställa "I Love Leaves" -stämplarna, jag såg bara de stora löven. Jag var överraskad med mängden små löv på arket, och som ofta händer det var de små jag började leka med först :) jag stämplade löven på papper som var färjad med pulver färger (Bister, Colorit, Brusho) men vad som hellst skulle gå (akvarell, sprays, Gelatos). Efter att löven var stämplade, jag satte Crackle Accents på och sedan klippade allt ut. Mitt bord förvandlades till en löv-fabrik.


Jag ville sy på korten, detta gick bra med frihands embrodering med symaskinet. Jag vet att många vill eller kan inte sy, därför gjorde jag också kort utan! Det embossade bakgrundet ser nästan ut som det sydda, och MDF träet är så fin, det behövde inte mycket med sig.

Frihandsembrodering:

Jag ställde bladen på kortet och ritade runt dem med blyertspenna.
Jag sydde enkelt (och inte särskilt vackert) mellan linjerna. I frihandsembrodering
man kan alltså sy från vänster till höger (eller vart man än vill)
Jag fortsatte sy... eller närmast snurra pappret runt under nålet. Frihandsembrodering
gäller en balance mellan foten och hur snabbt man rör papret. 
Resultatet blev bra, och löven ser härliga ut. Dessa är stämplade med Distress Ink,
och detaljerna blev lite lösta i Crackle Accents (DI är vattenlösliga)
OBS! Om du klistrar saker på en bakgrund med mycket hål, lägg något bakom, du vill ju inte limma kortbaset ihop med sig själv... (kröhöm)

En embossad krans:

Jag har en sats cirkel-stenciler som passade perfekt på kortet.
Jag tog den minsta och största, satte på lite washi-tejp för att hålla dem på plats.
Jag stämplade över hela kransen med "Grunge Swirls"
och Versamark, och embossade i vit.
Det embossade kortet till vänster, och ett kort med bara löven och ett trä till höger,
Jag är säkert på att det var 7 sådana röda blad, och när jag hittar den sista,
det kommer att limmas på baksidan av kortet :)
Utfordringen hos Rubber Dance gäller höstfärger denna månad.  Du behöver inte ha Rubber Dance stämplar för at vara med, det gäller ju möjligheten att vinna dem (det var så jag fick mina första Rubber Dance stämplar för ett halvt år sedan!) Hoppas du har lyst att leka med, hitta informasion här. Vill du handla hos Rubber Dance webbutiken, du kan få 15% rabatt med koden kristiina2015 .

Till sist kortet som jag tyckte mest om: Massor av ekblad :)

Dagljus börjar vara ganska begränsad här i norden, men finns ändå...
Och solljus kan vara besvärlig att fotografera i!
Detta ser ut som en lampskärma med små hål :)






1 kommentar:

  1. WOW! For noen faktastisk flotte kort, Kristiina! Nå fikk jeg lyst til å ta fram symaskinen og prøvde meg på dette. Ser gøy ut, og effekten er jo bare helt utrolig nydelig.
    Tusen takk!
    ♥♥♥

    SvarSlett